2022. október 21., péntek

Őszi kirándulás a Pilis tetején

Szép kirándulás volt ismét a Pilis hegység névadó hegytetőjén, a 756 m magas Pilisen, vagy más néven a Pilis-tetőn, mely egyúttal a Pilis hegység és a Dunántúli-középhegység legmagasabb pontja is.

Már sokszor jártunk itt minden évszakban szép, látványos túra. Tetején 2014-ben felépítették a kör alaprajzú Boldog Özséb kilátót, mely több mint 17 méter magas. Eredetileg egy geodéziai mérőtorony volt, s most, átépítése után, 360 fokos körpanorámában gyönyörködhet az ide ellátogató turista, amíg a fák nem nőnek az égig.
A régebbi bejegyzések ITTITT, ITT, és ITT láthatóak.

A Duna-Ipoly Nemzeti Park részét képező Pilis-tető alatt terül el Pilisszentkereszt és Pilisszántó, mindkét faluból egyaránt fel lehet jutni. A mostani túránkra is Pilisszentkeresztről indultunk a temető mellől, a piros jelzésen, majd a zöld jelzésen folytattuk utunkat. A szintkülönbség kb. 400 m és az út hossza kb. 5 km, és persze visszafelé is ennyi.

Szinte végig szerpentin úton lehet haladni, s ezáltal különösebb erőfeszítés nélkül megmászható, annak ellenére, hogy a Pilis hegység legmagasabb pontja. De az egész Dunántúl hegyei között is rangos helyen áll, csak a Kőszegi-hegység csúcsai előzik meg a magasságát.

A felvételek 2022. október 8-án készültek.

A Pilis vonulata...

Pilisszentkereszt már messze mögöttünk

Már érik a csipkebogyó is, és a fák, bokrok is szemet gyönyörködtető sokszínű ruhába öltöznek....

...de a nyár virágaiból is kaphatunk még ízelítőt....

Csomós harangvirág

Harkálytintagomba

Felfelé a hegytetőre a szerpentinszerű úton, mely tele van sziklákkal

Közönséges keserűgyökér

Kéküstökű csormolya

Háttérben a Ziribár csúcsosodik...

Harangvirágok...

Végre feltűnik a Boldog Özséb kilátó....

A kilátó teteje - még éppen a fák fölött van

Egy új, 2022-es emléktábla....

Előttünk a kilátó.....

...amire felmentünk....

A volt katonai bázis maradványai...

A 360 fokos körpanorámában gyönyörködhettünk...

....csak sajnos a szép napsütés ellenére párás volt a levegő, így a messzebbi hegyek szégyenlősen a homályba burkolóztak...

Egy-két bunkert közelebbről is megnéztünk

A kilátó már messzebb van

Vajszínű ördögszem

Új Picasso-k születtek 😆

Hamm, bekaplak!

Útközben vissza Pilisszentkeresztre

Már közeledünk a faluhoz...

Közönséges gyújtoványfű

1. Csodálatos fotók, gyönyörű táj.... köszönöm hogy egy kicsit én is ott lehettem Veletek! Fáradhatatlanok vagytok Katikám, ennyit gyalogolni... Régebben mi is sokat kirándultunk, sétáltunk, de sajnos nagyon fájnak a lábaim, így le kell hogy mondjak róla.

1. Köszönjük szépen kedves Éva, kicsit fárasztó, de kellemes kirándulás volt. Nagyon sajnálom, hogy fájnak a lábaid, ez nagyon nem jó...

2. Én is hasonlóan Évához csak azt írhatom, hogy csodálatos fotók és gyönyörű a táj. Fárasztó kirándulás lehetett, hiszen kilómétereket bejártok, hol le hol föl. De biztosan megéri hiszen gyönyörű tájon mentek. és csodálom azt is, hogy mennyire ismered az erdők-mezők virágainak a neveit. Én is volt idő,hogy nagyon szerettem kirándulni, szeretem az erdőt, mezőt. De már régóta nem tehetem, mert nekem is fáj a lábam.

1. Köszönjük szépen Lívia! A virágok nevével sajnos eléggé hadilábon állunk, párat persze ismerünk, de sokat csak az interneten hosszas keresés után találunk meg, és vannak bőven, amiket még ott sem tudunk beazonosítani.

3. Gyönyörű képek! :) Köszönöm az ötletet, az őszi szünetben elmegyek ebbe a kilátóba. :)

1. Köszönjük Vanilin! Ha jó idő van, szép napsütés, akkor érdemes elmenned ide. Nem túl megterhelő, mert az út szépen hosszan, lassan emelkedik, és a szerpentines útról már közben is szép a kilátás.

4. Szépek a tájképek, de nekem most mégis legjobban a sok csodás virág tetszett !

1. Az erdei mezei virágokat mi is nagyon szeretjük. És milyen jó, hogy még októberben is ilyen sok virágzik! 😊

5. Ismételten szép kiránduláson voltatok és nagyon szépek
    a fotók!Sok puszi:ÁGI

1. Köszönjük szépen Ági, ameddig jó az idő, szívesen kirándulgatunk, és én is puszillak!