A Kesztölchöz tartozó Klastrompuszta környékén is már több ízben kirándultunk, de talán ősszel a legszebb - mint a képeken is látszik -, mikor festői színekben pompázik a természet. Kesztölc és Piliscsév felől egyaránt megközelíthető. Felette magasodnak a Klastrom-szirtek, majd ezektől dél-keletre a Csévi-szirtek, a Legény- és Leány-barlanggal. A kolostorrom nem, de a szirtek és a barlangok a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartoznak.
A felvételek 2007. őszén és 2012. tavaszán készültek.
A pálos kolostorrom
A pálos rend alapítója, az esztergomi származású Özséb esztergomi kanonok a tatárjárás után az innen kissé délebbre emelkedő Csévi-szirtek oldalában nyíló hármas barlangban gyűjtötte össze a Pilis remetéit, akikkel 1250 táján a Szent Kereszt tiszteletére templomot emelt itt, majd kolostort létesített.
|
Ezeken a 2007-es őszi képeken még csak épült az új tető a kápolna fölé. Mire legközelebb itt jártunk,
már befejeződtek a munkák. |
|
A feltárt rész kicsit távolabbról |
|
Háttérben a Klastrom-szirtek |
|
A kereszt és az oltár |
|
A pálos kolostor alaprajza és egy rövid leírás a kerítésen. |
|
Boldog Özséb emléktáblája, mely mellett a Pálosfa állt |
|
Az egykori hatalmas Pálosfa maradványa |
|
A kápolna fölé fából emelt félkész tető |
|
Ez már egy 2012-ben készült felvétel, ahol már az elkészült tető áll a kápolna felett |
|
A kápolna kőpadjai közelebbről.... |
|
Fából faragott szobrok a romok mellett.... |
|
A szirtek a távolból |
|
Kesztölc utcái... |
A Klastrom-szirtek és a Legény-barlang
A szirtektől csodálatos kilátás nyílik a környékre. Innen visszafelé Klastrompusztára, vagy onnan egy másik úton jövet, az utolsó 200 m-en egy meredeken felkapaszkodva juthatunk el a Legény- és a Leány-barlanghoz, ahonnan szintén szép kilátásban gyönyörködhetünk. Mi csak a Legény-barlangban jártunk, de a másik sincs messze tőle....
|
A Klastrom-szirtek Klastrompusztánál, innen vezet fel a jelzett út |
|
A legjellegzetesebb szikla, a 423 m magas Kémény-szikla |
|
Felfelé a szirtekre, háttérben a Kétágú-hegy |
|
Erdőrészlet |
|
Sziklafalak az út mentén |
|
Kilátás a Klastrom.szirtektől |
|
Kesztölc |
|
Már fent a szirteken, a Kémény-sziklán |
|
Kilátás Kesztölc felé |
|
Ebédidő... |
|
A napsütésben nagyon szép volt a novemberi erdő |
|
Erdőrészlet - festménybe illő színekkel |
|
Már a Legény- és Leány-barlang közelében |
|
A sziklák közelebbről |
|
Felfelé a barlangokhoz |
|
Az út igencsak emelkedett |
|
Kisebb lyukak, bemélyedések a sziklafalakon... |
|
A Legény-barlang bejárata 465 m magasságban |
|
A barlang bejárata fölötti rész |
|
A bejárat közelebbről |
|
A barlang előcsarnoka |
|
A barlang bejárata, bentről nézve |
|
Kilátás a barlang bejáratától |
|
A bejárat messzebbről, a hozzá vezető meredek ösvényről.... |
|
....és kicsit közelebbről |
|
Visszafelé a barlangtól |
|
Sziklafal a barlang közelében |
|
Egy kettétört "óriás", szintén a barlang közelében |
|
Egy taplógomba a fán |
|
Egy másik, tavaszi kirándulás képei.... |
|
Felfelé a szirtekhez |
|
Kilátás a Kémény-sziklától |
|
A Kémény-szikla már lentről nézve |
Akit bővebben érdekel a barlangrendszer (az alábbi leírása
innen származik) :
A Pilis nyugati lejtőjén kialakult barlangtestvérek teljesen azonos jellegűek, kutatástörténetük is nagyrészt megegyező. A két barlang Klastrom-puszta fölött, 420 m tszf. magasságban, egymástól 50 m-re nyílik. Az északi kisebb nyílás a Leány-barlangé, a délibb tágasabb pedig a Legény-barlangé.
A helybeliek által régebben Chlapec-barlangnak nevezett Legény-barlang kutatása ősrégészeti ásatással kezdődött. A Magyarhoni Földtani Társulat Barlangkutató Bizottságának megbízásából 1912 májusában Bella Lajos és Kadic Ottokár kezdett munkához. Előbb Bella Lajos a Leány-barlangból válogatta ki a kincsásók által kiszórt agyagból
a régiségeket, Kadic Ottokár pedig az üregek felméréséhez kezdett hozzá, majd próbagödröt mélyített a Legény-barlang bejárati termébe. Bella igazgató megállapíthatta, hogy "a szóban lévő barlang a neolit-, bronz- és hallstatti korban, különösen pedig az utóbbi folyamán, ismételten a praehistoricus ember lakóhelyéül szolgált". Az ásatások alkalmával előkerült csontmaradványokban a feldolgozó Kormos Tivadar két, állatföldrajzi szempontból érdekes fajt mutatott ki: a földi kutyát és a hiúzt.
A húszas évek végén és a harmincas évek elején a turista-irodalomban többször szerepelnek e barlangok, főleg a megközelítésüket elősegítő utak kiépítésével. 1936-ban a Természetbarátok Turista Egyesület barlangkutatói Venkovits István vezetésével részletesen leírták a Legény-barlangot, s új felfedezésekkel annak hosszát jelentősen megnövelték. Mint Venkovits 1936-ban a Barlangvilág című, népszerű szakfolyóiratban leírta, "felmérés közben találtunk olyan eróziótól létrehozott kürtőt, amely valószínűleg a víz mélyebb rétegekben való távozásának egyik útja lehetett. Követtük a 8 m mély aknát, de hatalmas törmelékhalmaz zárta el utunkat. Amint reménytelenül turkáltunk a kövek
között, az egyik elmozdítás után éles légáramlat sivított ki az ökölnyi nagyságú lyukból. Annyira kitágítottuk a nyílást, hogy nagyobb követ dobhattunk le. Végtelennek tetsző idő múlva hallatszott leesésének elhaló döreje. Nehéz munka után annyira kitágítottuk az utat, hogy egy ember áttörhetett rajta. Négy-öt méter után az oldalfal annyira
összeszűkült, hogy véséssel kellett utat törni. A vésés sikerült és a szűk rész után az út kibővült, úgyhogy most már állva lehetett továbbhaladni. A meredek esésű, de nem függőleges járatnak a talaját törmelékhalmaz borítja, amely egyszersmind az utat elzárja. A légáramlás itt is erős, a cseppkőképződés viszont csekély. További bontás után
szabaddá tettünk egy szűk, a mélységbe nyúló folyosót, ez 20 m után teremmé szélesedik, amely szebbnél szebb cseppkövekkel van díszítve. Vízszintes szakaszát vastag iszapréteg borítja. Nem sokáig kell itt keresnünk az út folytatását, mert a jól érezhető légáramlás elvezet bennünket a feketén ásító, sima falú kürtő széléig. Gondos
kötélbiztosítással leereszkedtem a függőleges, majd kissé áthajló kürtőbe, és 30 m mélységben hatalmas terembe értem. Ezzel eljutottam ennek a járatnak jelenleg ismert legmélyebb szintjéig". E kutatással gyakorlatilag feltárult a ma is mintegy 350 m hosszúságban és 60 m mélységben ismert barlang.
A későbbiekben, 1953-1954-ben, Leél-Őssy Sándor vezetésével elkészült mindkét barlang új térképe s geomorfológiai feldolgozása. Vizsgálataik szerint a Legény-barlang teljes egészében a jól karsztosodó, felső-triász korú dachsteini mészkőben alakult ki. Keletkezését nagymértékben elősegítették a tektonikus mozgások. Különösen a bejárati teremnél, a mögötte fekvő keskeny hasadéknál, valamint a Sárkány-lyuknál szembetűnő ez a hatás. A barlang formakincsére az ágas-bogas, labirintusos alaprajz, a nagy termek és szűk szorítók jellemzők. Több helyen megfigyelhetők gömbfülkeszerű
beöblösödések. Valószínűleg eredetileg hévizes barlang, amely később karsztos forrásbarlanggá alakult át. Az elmúlt években számos barlangkutató csoport vizsgálta a Legény-barlang rendszerét, s közülük a Vörös Meteor Foton csoportja a bejárati terem után vasajtóval le is zárta.
A Leány-barlangra először Bekey Imre Gábor irányította a figyelmet 1911-ben. Ennek nyomán végezte Bella Lajos 912-ben régészeti ásatását, amikor is az őskori cseréptöredékek mellett a pénzhamisítók különböző eszközeit is megtalálta. Később a Magyar Turista Egyesület támogatásával Kadic Ottokár végzett benne ásatást, de az kizárólag a Pitvar
humusztakarójának kiaknázására szorítkozott. Ebben a "neolit kortól kezdve fölfelé, majdnem minden őstörténelmi időszakból valami emléket találunk" - írta Kadic. A Leány-barlang Kadic által ismertetett részén túl Schönviszky László és Kiss Miklós kötélen leereszkedve feltárta, majd feltérképezte a további szakaszokat. Jóval később, Leél-Őssy Sándor munkássága révén készült térkép szerint, a barlang hosszúsága kb. 200 m. A bejárat és a legmélyebb pont közötti szintkülönbség 40 m. Formakincse, keletkezése megegyezik a Legény-barlangéval. Mint Leél-Őssy
megjegyezte: "a természetben igen ritka két formának ennyire azonos és szimmetrikus volta. Nagyon valószínű, hogy a múltban a két barlang összefüggött egymással, és csak utólag tömődött el az összekötő járatuk."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése