2024. október 2., szerda

Kirándulások a Bölcső-hegyi-kilátónál, a Lom-hegyi elhagyott katonai rakétatámaszpontnál és a Sikárosi-réten

Augusztus elején - időben közel egymáshoz -, két nap is a Visegrádi-hegységben kirándultunk.
Először a Bölcső-hegyi-kilátót kerestük fel, mert amióta felépült a kilátó még nem voltunk itt, s ha már erre jártunk, a közeli Lom-hegyre is felmentünk, ahol az elhagyott katonai rakétatámaszpont még megmaradt roncs épületei, hangárjai között sétáltunk. Itt is többször jártunk már az évek alatt, s meg kellett állapítanunk, hogy a természet egyre jobban visszaköveteli a területet, ami egykor az övé volt.

A második kirándulásunkkor a Sikárosi-rétre esett a választásunk, ami szintén az előző két hegy közelében található, ezért kerültek közös bejegyzésbe.....

A felvételek 2024. augusztus 4-én és 10-én készültek

Az 587 m magas Bölcső-hegy

Az alábbi idézetek INNEN valók:  (kicsit hosszú, de teli érdekes információval. Már akit érdekel....)

2021. november 25-én adták át a Szentendre és Pomáz határvidékén található, 587 méter magas Bölcső-hegy új kilátóját, amelynek terveit Koller József Ybl-díjas építész készítette. Az ő nevéhez fűződik többek között a Prédikálószéki-kilátó, a Hármashatár-hegyen található Guckler Károly-kilátó, valamint a Piliscsaba feletti Nagy-Kopaszon álló Dévényi Antal-kilátó tervezése is.

1934 tavaszán a Magyar Kárpát Egyesület emelt kilátót a helyszínen, az ékes épület aljában pedig menedéket is kialakítottak. A szervezet alapító tagjáról, a tátrai turizmus jeles alakjáról, Döller Antalról nevezték el a tornyot, mely magánterületre esett ugyan, ám az erdőbirtokos engedélyt adott felépítésére és az ösvény létesítésére.

1936-ban azonban a Dreher-család tett szert az erdőrészre, ők pedig lebontatták az építményt és lezárták a turistautat.

A II. világháború után is épült a csúcsra egy leginkább magasított vadászlesre hasonlító torony, de amikor a szomszédos Lom-hegy majdnem azonos magasságú tetején szolgálatba állt a légvédelmi rakétabázis (1981-től), ezt is elbontották, hogy a tetejéről ne lehessen rálátni a katonai létesítményre. Ezt követően hosszú évtizedeken keresztül csak az épület alapjait lehetett felfedezni a növényzet szorításában.

A Pilisi Parkerdő a természetjáró szervezetekkel egyeztetve és javaslatuk alapján döntött úgy, hogy a régi kilátó helyén újat épít. Az idén (2021.) ősszel elkészült 2,4 x 2,4 m alapterületű, áttört hasáb formájú szerkezet 10x10 cm-es borovi fenyőgerendákból készült, felső korlátja 7 m-re található a vasbeton alaptól.

Az építkezés során kézzel vitték fel a Bölcső-hegy csúcsára vezető szűk, alig egy ember szélességű ösvényen az előregyártott elemeket.

A körpanorámát biztosító kilátószint egyszerre mindössze 5 embert képes fogadni, de megéri felkapaszkodni a szűk lépcsőkön a kilátásért. Déli irányban a Nagy-Csikóvár hegycsúcs, nyugatra a Lom-hegy, északkelet felé a Cser-hegy, északnyugatra a pilisszentlászlói hegyoldal, míg keletre Szentendre város és tiszta időben a Mátra vonulatai láthatóak. A kilátó Lajos-forrás felől már két körtúrával is megközelíthető: a meglévő zöld háromszög mellett északról a frissen elkészült sárga háromszög jelzés is az építményhez vezet.

Gyalogos utunkat a Lajos-forrás melletti turistaháznál kezdtük

Kezdetben egy széles, lassan emelkedő úton indultunk....

Mezei katáng a fatörzsek előtt

Vad murok

Lila bogáncs gyöngyház lepkével...

Közeledve a csúcshoz egyre jobban emelkedett az út, és kövesre váltott...

Ahogy először megpillantottuk a kilátót

Indulunk felfelé

Kilátások a körpanorámával rendelkező szűk legfelső szintről.....

Középen a Dömör-kapu sziklái, jobbra Szentendre

Már lefelé menet....

Jakab-napi aggófű

Nagy ökörszemlepke...

Seprence

Az 589 m magas Lom-hegy elhagyott katonai rakétatámaszpontja

Miután lejöttünk a Bölcső-hegyről még felmentünk a Lom-hegyre.

A 11/9 légvédelmi rakéta osztály Nyeva MN 6360 még megmaradt épületei.....

A Sikárosi-rét

A Sikárosi-rét is a Visegrádi-hegységben, illetve a Pilis és a Visegrádi-hegység törésvonala mentén, Pilisszentkereszt és Pilisszentlászló között, valamint a két település és a Lajos-forrás háromszögében található. Közelében áll a névadó 366 m magas hegy, a Sikáros.

Pomáz-Kiskovácsiból indultunk, a Sara Otthon mellett parkoltunk, és 12,5 km-t gyalogoltunk oda-vissza a nagy melegben.

Egész tavasszal és nyáron egymást váltva telis-tele szokott lenni az üde zöld mező szebbnél szebb vadvirágokkal, de most úgy látszik rossz időben jöttünk, mert látszott, hogy nemrég kaszálták le az egész rétet, sajnos.....

Ismét gyöngyházlepke bogánccsal

Jakab-napi aggófű

Szarvas kerep - ezekből volt néhány, és szépek is voltak...