2021. szeptember 8., szerda

A Kis-Szénás Erdőrezervátuma

A Kis-Szénás 431 m magas hegycsúcs a Budai-hegység északi részén, Pilisszentiván és Piliscsaba határán. Meredek völgyekkel tagolt, változatos dolomit-felszínű terület. A különleges ökológiai viszonyok, a növényvilág és állatvilág, valamint az élőhelyek rendkívüli változatossága és különlegessége miatt kiemelkedő természetvédelmi értékű hely. Flórájának legértékesebb növényfaja a ritka pilisi len, amely az egész világon csak a Kis- és Nagy-Szénás lejtőin fordul elő. (mi sajnos még nem találkoztunk vele.
Gyönyörű, különleges hely, nem csoda hogy védett, 1995-ben Europa Diplomás minősítést kapott, és 2000-ben Erdőrezervátummá nyilvánították.

Egyszer már jártunk itt 2019-ben, akkor kora tavasz volt. Most is a pilisszentiváni sportpálya mellől 200 m magasságból indultunk a a piros sáv jelzésen, majd bemásztunk a kerítésen kialakított felhajtható ajtón és utána hamarosan elkanyarodtunk jobbra. Itt már nincs jelzett út. Az elágazásnál jobbra kell továbbmenni és hamarosan meglátjuk a sziklát, ahol szintén jobbra kerülve tudunk felmászni a meredek úton. Ez még nem a Kis-Szénás csúcsa. Ezen túljutva egy erdős részen feljutunk egy szép kilátást nyújtó helyre, ahol balra kell tovább menni egy kereszt mellett elhaladva, ezután nemsokára felérünk a Kis-Szénás tetejére. (GPS: N47 36 12.3 E18 51 46.6)
Visszafelé másfelé jöttünk le. Egy ösvényen dél felé indulva  elértük a piros keresztet (térképen még kék kereszt van) és innen tovább Pilisszentiván felé a piros sávon értünk vissza.

A felvételek 2021. augusztus 7-én készültek.

Először a Jági-tó mellett haladtunk el. Más néven Vadász-réti víztározó egy mesterséges kialakítású tó, Pilisszentiván közigazgatási területén. A tavat az Aranyhegyi-patak mellékágának tekinthető Vadász-réti-patak felduzzasztásával hozták létre, eredetileg haltenyésztési, horgászati céllal, jelenleg azonban már természetvédelmi terület. Elnevezése a rajta átfolyó patak sváb népi nevéből alakult ki.

A tó sajnos idén nagyon kicsire összezsugorodott

Harangvirág

Már a Kis-Szénáson, itt már kezd emelkedni az út

A szemben lévő sziklacsúcsra először Feri ment fel, én innen lentről fényképeztem.....

...már fent van

Virágzó kövirózsa

...ő pedig engem fényképezett, ott állok lent a domb tetején. ...

...nem nagyon látszom, de ott állok...

Panorámaképek fentről...

Én is felmegyek

Már mindketten fent vagyunk...

Az Ördög-torony szabad szemmel innen is látszik, a fényképen sajnos nem kivehető. A hátul lévő fenyvessel borított hegyoldal bal szélén van.

És ráközelítve

Boróka

Virágzó kövirózsa

Feri pólójának a hátán lévő feliratot egy lepke olvassa 😚

Indulunk tovább...

...a Kis-Szénás csúcsa felé

Valahol itt van a Kis-Szénás csúcsa

Szemben a Disznófő sziklái...

...és jobban ráközelítve

Kilátás Piliscsaba felé....

A kép bal szélén látszik a templom, melynek a tornyát épp most renoválják

Ez az utolsó kép pedig Pilisvörösvár körforgalmának közepe, ahol mindig aktuális életképek láthatóak.

1. Kellemes túrát szerveztetek magatoknak ismét ezen a csodás helyen!

1. Köszönjük, nagyon jó volt kicsit megmozgatni a lábainkat, pláne ilyen szép helyen 😄.